Bokanmeldelse «Rett bak deg» av Lisa Gardner. For mye av det gode er ikke alltid best.

0
1936
Amerikanske Lisa Gardner er utgitt i over 30 land, og har solgt over 22 millioner bøker på verdensbasis. Hun har vunnet en rekke priser og flere av thrillerne hennes er filmatisert.

Forlagets omtale:

Hvor langt ville du gått for å beskytte dine nærmeste?

Første gang broren til Sharlah drepte, gjorde han det trolig for å redde livet hennes. For åtte år siden slo Telly faren deres ihjel med et balltre. Nå er Sharlah tretten år og i ferd med å bli adoptert av FBI-agent Pierce Quincy. Da en ung mann går berserk med skytevåpen på en bensinstasjon og tar livet av to personer, dukker storebroren Telly opp i søkelyset igjen.

Hva har skjedd med broren til Sharlah? For å beskytte adoptivdatteren starter Pierce en intens jakt på den desperate gjerningsmannen. Og Sharlah må selv velge: om hun skal flykte for livet, eller møte ham som følger rett bak henne.

Tidlig mistenkes storebroren Telly for de fire brutale drapene, det virker ikke engang som om han prøver å skjule seg, heller tvert imot. Han stiller seg opp foran overvåkningskameraet på bensinstasjonen og stirrer rett inn i det, som om han vil at politiet skal vite at han står bak. Og dermed er jakten på gang. Men er saken så opplagt som den først virker?

Selvfølgelig ikke.

Historien presenteres via tre synsvinkler, Sharlahs, Tellys og fortelleren. Dermed rulles historien opp. Vi følger politiets jakt på seriemorderen, vi får tilbakeblikk på barnas oppvekst og tanker de selv har om både fortid og nåtid. Språket er greit, puslespillbitene faller sakte på plass,  inntil en forrykende avslutning der alle bitene passer sammen. Politiarbeidet i boken er grundig, jakten er spennende, språket effektivt, karakterene godt beskrevet, drapene mange. Langt på vei er det en forrykende thriller fra Gardners hånd, med flere spennende tvister underveis. I tillegg gir tilbakeblikkene oss en troverdig innsikt i hvordan arv og miljø kan påvirke mennesker, og det er ikke bare de to unge som bærer på vonde hemmeligheter, også flere av de voksne i boken kjemper med egen fortid og traumene de er påført. Karaktertegningene er gode og levende, det er lett å bli glad i dem alle og selv den skakk-kjørte storebroren Telly vekker tidlig sympati.

Men – det er jo som regel et men – og det er det også i denne boken. Jeg er skuffet over slutten. Saken blir rett og sett så komplisert, med så mange (unødvendige?) tvister, at det til slutt blir i overkant usannsynlig. Jeg skal selvfølgelig ikke røpe hvordan romanen ender, men det er for mange mennesker som ønsker hverandre vondt, for mange mennesker som på en eller annen måte er involvert. Tvistene blir for kompliserte, knapt noen av personene tar korteste vei mot målet, og selv om ting etter hvert henger sammen så undrer man seg over hvorfor de måtte gjøre det så kronglete for seg selv?

Grunnen er selvfølgelig for å villede leseren, men dessverre gjør det slutten unødvendig omstendelig. Historien blir langt på vei forklart oss på ny, gjennom flere forskjellige stemmer får vi handlingene og beveggrunnene gjenfortalt. Og det er selvfølgelig greit å få svar på alle gåtene, men jeg skulle ønsket at jeg hadde fått dem gjennom handlingen, istedenfor gjennom lange innrømmelser og forklaringer på sluttsidene.

Slutten til tross: «Rett bak deg» er absolutt lesverdig, og langt på vei noe av det mer spennende jeg har lest i det siste. Den hadde allikevel tjent på å være forkortet og forenklet, forfatteren burde rett og slett tenkt litt mer på hva som ville vært karakterenes sannsynlige handlingsmønster, og litt mindre på å villede leseren. Det hadde uansett vært mer enn nok tvister i plottet til å gjøre den spennende.

For å si det på godt norsk: Less is more ?

***

Terningkast: 5  (svak)

***

Til info:

Jeg anmelder alle bøker fra nøytralt ståsted, og jeg har ingen økonomiske fordeler verken av bokblogging eller blogging generelt. Siden Norge er et lite land, så hender det allikevel at jeg har kjennskap – og noen ganger vennskap – til forfatter eller forlag som står bak boken. Jeg er veldig bevisst på at det ikke skal påvirke anmeldelsene mine, men for ordens skyld så vil jeg allikevel alltid være åpen om evt. tilknytning. Jeg er ærlig og anmelder også bøker jeg ikke liker, men jeg leser av lyst og ikke av plikt. Jeg kjøper derfor bøker jeg tror jeg vil like, noe som forklarer at det er en overvekt av bøker med positiv omtale på bloggen min.

Når det gjelder Rett bak deg, Lisa Gardner og Cappelen Damm

Jeg verken kjenner eller har noen gang møtt forfatteren. Jeg har ingen tilknytning til Cappelen Damm, men jeg har møtt flere av dem som jobber der i litterære sammenhenger og er «venn» med noen av dem på Facebook.  Jeg har kjøpt og betalt romanen selv.

***

#lisagardner #rettbakdeg #bokomtale #bokanmeldelse #cappelendamm