En elektrisk bil går på kullkraft. Det kan jeg si, fordi all den vannkraft vi har i Norge, som går til å lade el-biler, kunne vært solgt til Europa, slik at vi kunne redusert kullkraften. Så lenge vi ikke har fornybar energi, men fortsatt må supplere med kullkraft, har vi for lite el-kraft, og det vi bruker ekstra, er forurensende kullkraft.
Et meget raskt regnestykke:
En bensinbil slipper ut ca 1630g CO2 pr. mil.
(Kilde:https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/miljoe/regn-ut-co2-utslippet/a/155931/)
Et kullkraftverk slipper ut ca 100 000g/GJ. Det er 360g/KWh. (Kilde:Wikipedia.no:Kullkraftverk)
En el-bil bruker ca 5 KWh/mil (om vinteren, når føret er dårlig og du trenger varme i tillegg). Det vil si at utslippet er 1800g CO2/mil. Så har ladningen og forbruket en virkningsgrad på ca. 0,7. Det betyr 2250g CO2/mil, altså mye mer enn en bensinbil.
El-bilen kommer ikke særlig godt ut i det regnskapet. Så har vi heller ikke tatt hensyn til produksjon av batterier, forsøplingen av gamle batterier, tilgang til ressurser osv.
I byer og tettbebygde strøk, har selvfølgelig el-biler sin funksjon i dag, men i det store og det hele forurenser de mer enn bensinbiler.
Hehe. 5kWh pr mil? Selv på kaldeste vinteren så bruker min bil ikke så mye.
Etter 117.000km så har den brukt 2,04kWh/mil i snitt. Og på vinteren ligger den på 2,2kWh/mil.
Samt at du må legge til ca 20% på bensinbilen for å ta med utslippet fra raffinering.