100 skrivetips for amatører #15

0
1289
Om antall karakterer i bøker. Skrivetips nummer 15, Myriam H. Bjerkli.

Trenger du alle personene?

Som forlegger hender det jeg får inn veldig innviklede manus, med til dels voldsomme persongallerier. Hvis vi ellers føler at boken er god, så hender det også at vi gir dem ut. For ja, det finnes gode bøker med veldig stort persongalleri, i for eksempel mye gammel russisk litteratur florerer det med både hovedkarakterer, litt viktige personer, mindre viktige bipersoner og helt tilfeldige forbipasserende … Men det kreves mye av forfatteren. Og ikke minst: av leseren.

Jeg anbefaler derfor nesten alltid ferske forfattere å begrense seg. Det er vanskelig å skape mange såpass tydelige og gode karakterer at leseren greier å huske dem, og tilbakemeldingene fra leserne er nesten alltid at det blir kronglete og vanskelig å følge handlingen når det stadig dukker opp nye personer og navn. I tillegg er det begrenset hvor mange personer en leser vanligvis orker å interessere seg for. Det er mye bedre at den som leser blir godt kjent med ti personer, enn at hen blir overfladisk kjent med tjue …

Her som ellers finnes det altså ingen fasit, men jeg vil uansett råde de av dere som har mange personer å hanskes med, til å ta en ekstra gjennomgang. Trenger du virkelig ALLE? (Lurer du kanskje allerede på om du burde ha persongalleri bakerst i boka? Det er et klart varsel om at du kanskje har i overkant mange personer med.)

Her er noen råd til å få ned antallet:

Er noen av personene dine ganske like? I så fall, kanskje de kan slås sammen til en og samme person? Trenger du både tante Hannah og tante Gretha, kan de to klassevenninnene bli til en? Må det være med fire soldater som alle har tre replikker hver, kan du isteden greie deg med to som har seks?  I min debutbok, Cyprianus, var det i utgangspunktet med adskillig flere klassevenner enn i det ferdige resultatet. Redaktøren min i Gyldendal anbefalte meg å «slå sammen» flere av dem, og jeg må innrømme at det var vondt. Likevel, i ettertid er det lett å se at redaktøren hadde rett. Personen som fikk overleve ble mer viktig som person, og den ferdige boka ble bedre.

Hvem kan du fjerne?

Har du personer med som du ikke har gitt noe navn? Det er ofte et tegn på at de egentlig ikke er viktige «som personer», men bare er med for å utføre en eller annen handling. Kan den handlingen utføres av en av de viktige personene som allerede finnes i boka?

Er det noen av dem som bare så vidt «stikker innom» handlingen? Kanskje du da isteden kan bruke en av de andre, en karakter som allerede har større plass?

Har du personer som dukker opp med veldig stort mellomrom? De er vanskelig for leseren å huske at den personen som hen leste om på side 20 er den samme som dukker opp på side 349. Enten bør personen være med oftere, eller så bør han strykes / erstattes med en annen som allerede har større plass i handlingen.

Ved å begrense persongalleriet gjør du det enklere for både deg selv og leseren, og du gir karakterene som «overlever» kuttene mulighet til å vise flere sider av seg selv. Da blir de ofte mer spennende og selve romanen bedre.
Lykke til!

Hvem er jeg som tror jeg kan råde andre?

Jeg er forlegger, forfatter, redaktør, oversetter og frilansjournalist.

 

Fra redaksjonen. Profilert Myriams litteraturspalte. Først publisert på Myriams egen bokblogg https://bjerkli.wordpress.com/2020/03/14/skrivetips-for-amatorer-15/. Les om  utgitte bøker her https://bjerkli.wordpress.com/category/bokene-mine/https://strawberrypublishing.no/forfattere/myriam-h-bjerkli/.

Vil du skrive bokanmeldelse, dine skrivetips eller annet om litteratur, send til  

Velkommen!

Din mening gir mening! 

Facebook kommentarer

DELTA I DEBATTEN:

Please enter your comment!
Please enter your name here