Norge, bypolitikk og miljø.

2
12775

Som de fleste har fått med seg, er det du og jeg som forurenser lufta vår med vår bilkjøring. Det drøftes tiltak som diesel-nekt, dyrere bomring i rushtrafikken, kjøring kun på odde- eller partall- dager (ettersom hva reg. Nr. ditt er) osv osv.
Jeg for min del, tror vi begynner i feil ende… – Jeg tror ikke at bilen, eller bilmotorer, er den store synderen, men heller alle fabrikker, fly, varmesentraler som leverer fjernvarme o.l.
Jeg var nylig på «biltur» i hovedstaden vår, og det var ikke veldig positivt.
For ved å gå til valg på bl.a. Bilfri indre Oslo, har miljøpartiet de grønne vunnet mange velgere, men vet de egentlig hva det innebærer???
På min lille biltur i hovedstaden, kunne jeg ha kommet meg raskt fram og kjapt ut. Hadde det ikke vært for at to av tre veier er stengt, enveiskjørt eller under forandring. Dette førte til at jeg måtte kjøre i gjennom halve Oslo på kryss og tvers, både inn og ut av Tigerstaden. Mange røde lys (som virker som er synkronisert slik at man skal få rødt i alle kryss) og tomgangskjøring.
Er det dette MDG, tenkte seg? Tror man i det partiet at man sparer miljøet for utslipp ved å la alle som vil kjøre til Oslo sentrum, kjøre fem ganger så langt i selve sentrum som hva man egentlig trenger? Å stå på tomgang mens man venter på grønt?
Hvor vil de egentlig? Stenge byen for trafikk? Gjelder det isåfall alle? Handikappede og forflytningshemmede? Det er heller ikke alle borgere i dette land med et ærende i byen som er i stand til å ta buss, tog eller t-bane.
Hva med disse?
Tror våre politikere at vi setter fra oss bilen hjemme om vi skal til by?n?
Vi er mennesker, og mennesker er kreative, noe som igjen betyr at om jeg har lyst til å kjøre til byen, så finner jeg en måte å gjøre det på. -selv om jeg må kjøre noen ekstra kvartaler hit og dit. Jeg tror mange av oss tenker sånn, flere enn de som lar bilen stå og reiser kollektivt. Altså tror jeg utslippene MDG prøver å hindre fra din og min bil, faktisk blir høyere i sentrum uten biler, enn om byen var «åpen» for biler.
Som goder til oss, så har man satt opp en haug av nye bussruter og ekstrabusser for de som allerede har vært i rute lenge. Fem av disse bussene går på hydrogen, 120 busser går på biodiesel (som også forurenser, dog i noe mindre grad), 90 går på biogass (som i tillegg til å forurense , også er eksplosivt) mens de aller aller fleste (nesten 1000 busser) går på diesel, noe som er mye værre rent forurensningsmessig (VG, 18.10.15: Her blir det bilfritt innen 2019)
Så hvor og hva er det egentlig de vil?
Bilfri by er nok en fin tanke, men lar seg neppe gjennomføre i den skala MDG kunne tenkt seg.
Dessuten, dieselbusser forurenser mange ganger mer enn en personbil.
Som sagt, koselig tanke, men ubrukelig i praksis.
Only Frank

illustrasjonsfoto: Monica Mydland

Facebook kommentarer

2 KOMMENTARER

  1. Bra innlegg som tar opp hverdagen for oss som må kjøre bil i Norges hovedstad. Det virker som at bilhatet er det fremtredende hos MDG. De har planer om å fjerne yttligere flere hundre parkeringsplasser i Oslo. Hensynet til oss som bor i byen synes å være fraværende. I tillegg så vil ikke MDG i Oslo gi kollektivtrafikken økte bevilgninger. Så hvordan skal vi mennesker forflytte oss, ifølge MDG’s politiske kongstanker?

  2. assalamu’alaykumsantri ma’had ilmi jg tho ini? boleh kenalan lg kah? serasa ga asing dengan kunyahnya -ummu ziyad-, tp kok ga bisa ngebayangin yg mana orangnya karena lupa nama aslinya

DELTA I DEBATTEN:

Please enter your comment!
Please enter your name here