Hvordan digitalisering endrer casino, musikk og arbeidsliv

0
164

Digitaliseringen av samfunnet som har pågått siden lanseringen av internett på 90-tallet har drastisk endret samfunnet vårt og ulike industrier på mange forskjellige måter. Du kan nå snakke med hvem som helst, hvor som helst, når som helst. Gjennom sosiale medier har våre sosiale interaksjoner endret seg, med en klar bevegelse mot teknologiske løsninger som streber etter å skape samhold blant mennesker fra alle verdenshjørner. Det er også, via nye mediekanaler og strømmetjenester, blitt langt lettere å produsere og få ut innhold til potensielle kunder. Man ser at makten i samfunnet i større grad har flyttet seg fra store selskaper til det enkelte individ, kunstnere og forbrukere.

Online casinoer ser dagens lys

Viking” (CC BY-SA 2.0) by lhl

En av de første industriene som innså mulighetene forbundet med digitalisering og internett var gambling-industrien. Man innså nokså fort at man her hadde muligheten til å få gambling ut til massene. Det er nå mulig å spille på gratis spilleautomater flere steder rundt om på nettet, og man regner med at denne bransjen vil fortsette å vokse i årene fremover. Mye av denne suksessen tilskrives internett og online-casinoer.

Allikevel må man være så ærlig å innrømme at online-casinoer, inntil nå, ikke har evnet å presist replisere selve «følelsen» og atmosfæren som er forbundet med det å spille på et berømt casino i eksempelvis Las Vegas. Derfor har mange online casinoer fokusert på å tilby andre insentiver enn atmosfære til kundene sine, som for eksempel gratis freespins på ulike spilleautomater. Dette kan riktignok snart endre seg i takt med at VR-teknologi stadig gjør nye framskritt. Snart vil det nemlig bli mulig å skape enormt dyptgående virtuelle opplevelser som kan lykkes i å skape en stemning som ligner den man får på et ekte casino.

Online casinoer har også vist seg å være sitt ansvar bevisst når det gjelder forekomsten av spilleavhengighet. Man ser nemlig at de aller fleste seriøse casinoer har egne seksjoner dedikert til å hjelpe spilleavhengige og forsøker å sette dem i kontakt med ulike organisasjoner som kan hjelpe dem. I tillegg er det også mulig å selv skreddersy begrensninger på sin egen spillekonto, f.eks. at den låses for en viss tid etter at du har tapt en viss sum penger. Sistnevnte hadde eksempelvis vært utenkelig på et landbasert casino.

Endrer hvordan vi jobber


work” (CC BY 2.0) by Sean MacEntee

Tidligere var det sånn at en personen på utkikk etter jobb måtte forholdet seg til det lokale arbeidsmarkedet. Dette ser man tydelig i byer som er blitt bygget opp rundt fabrikkene til store selskaper, som f.eks. Wolfsburg i Tyskland som ble bygget opp rundt Volkswagen-fabrikken, eller Detroit i USA som ble bygget et opp rundt General Motors. I takt med internetts fremvekst ser man nå at flere og flere arbeidstakere tar til nettet både for å finne jobb, eller for å utføre arbeidsoppgaver for utenlandske firmaer og byråer. Det er nå blitt mulig å kommunisere med kollegaer og arbeidsgivere over hele verden via populære chatte-funksjoner, som for eksempel Skype. Det burde ikke forundre noen om man i tiårene fremover ser langt flere frilansere enn fast ansatte.

Samtidig er det noen kritiske røster som mener at slik frilansing frarøver arbeidstakere de hardt tilkjempede rettighetene som er blitt skaffet etter mange år med fagforeningskamp. På tross av dette, virker det som om teknologien allikevel skaper flere muligheter enn det frarøver rettigheter. Dog er det verdt å innrømme at det kan være uheldig om for mange av de trygge og faste jobbene blir fjernet til fordel for automatisering og digitalisering, og at man dermed tvinger folk inn i usikre tilværelser som frilansere.

Musikkbransjen


Macy Gray (10/1/14)” (CC BY 2.0) by thezenderagenda.com

Man ser også tydelig at musikkbransjen er en av de bransjene som har opplevd størst endringer knyttet til internett og digitalisering. Fysisk platesalg er nesten neglisjerbart sammenlignet med hva det var for et par tiår siden. Makten har tydelig blitt flyttet bort fra de store plateselskapene og tilbake til forbrukerne og artistene. Det meste av inntektene til artistene kommer nå gjennom strømmetjenester som f.eks. Spotify, eller inntekter knyttet til festivaler og konserter. Det er også langt lettere å få ut musikken sin på markedet, siden du ikke lenger må gjennom store plateselskap, men kan legge ut musikken din på YouTube eller Spotify nokså enkelt. Dette har også ført til skapelsen av nye superstjerner, som f.eks. Justin Bieber som fikk sin start på Youtube.

Samtidig er det verdt å nevne at det er flere artister som mener at de får svært lite «royalties» fra strømmetjenester som Spotify og at det dermed er blitt vanskeligere å livnære seg som musiker. Det er uansett et faktum at platesalget vil fortsette å synke og at strømmetjenester stadig får flere abonnenter. Dermed må moderne musikere se andre steder etter inntekter, som eksempelvis konserter, festivaler eller «merchandise». Eksempelvis er det flere populære musikere som i økt grad har lagt vekt på å selge klær og effekter i sammenheng med konsertene sine.

DELTA I DEBATTEN: